تبلیغات
آموزش کسب و کار الکترونیکی،تجارت الکترونیکی، بازاریابی مجازی اینترنتیآموزش کسب و کار الکترونیکی

نویسندگان
جستجوی گوگل



در این وب
در كل اینترنت
View Hanieh Ghofrani's profile on LinkedIn


seo سئو

نگرش استراتژیک به SEO و بهینه سازی

چرا بسیاری از تلاش های ما برای بهینه سازی، بی نتیجه است؟


- می پرسم اجرای چنین ایده ای چه مشکلی را از مردم حل می کند؟
پاسخ قانع کننده ای ندارد!

- می پرسم پس از 10 سال قرار است به چه اهداف ویژه ای برسی؟
قله موفقیت را برای خودش ترسیم نکرده است.

- می پرسم برای رسیدن به همین اهداف پراکنده، چه برنامه مشخصی داری؟
چشم هایش گرد می شود!

- می گویم امیدی به موفقیت نداشته باش،
ناراحت هم می شود!

SEO


ماهیت بهینه سازی اقتضا می کند که نگرشی حساب شده، هدفمند، برنامه محور و بلندمدت به آن داشته باشیم.

نگرش استراتژیک به بهینه سازی باعث می شود همواره در مسیر رشد و تعالی باقی بمانیم و تغییرات محیطی مثل رشد رقیب ها یا تغییرات الگوریتم های گوگل ما را دچار بحران نکند.

هیچ چیز نمی تواند به اندازه یک نگاه سطحی، بی برنامه و حساب نشده به بهینه سازی، باعث شکست کسب و کارهای اینترنتی شود.




ده ها مقاله درباره سئو SEO مطالعه می کنیم.

با چندین مشاور سئو مشورت می کنیم.

هر نکته ای که به نظرمان می رسد در سایت اجرا می کنیم.

همه چیز به نظرمان درست است.

اما موتورهای جستجو رتبه خوبی به سایت ما نمی دهند!

اشکال کار کجاست؟

سئو بهینه سازی sEO


مسئله این است که اطلاعات ما و مشاوران ما از بهینه سازی، پراکنده و گاهی ضد و نقیض است.
بهینه سازی را در قالب یک فرایند جامع و منسجم نشناخته ایم و هر از گاهی با خواندن یک مقاله یا شنیدن یک تکنیک از یک مشاور، تغییری را در سایت ایجاد کرده ایم و در انتظار معجزه نشسته ایم!


نگرش استراتژیک شامل ویژگی های زیر است :

برنامه محور است.
رویکرد بلندمدت دارد.
رویکرد فرایندی دارد.
بر تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و نقاط قوت داخلی تأکید دارد.
بر تجزیه و تحلیل فرصت ها و تهدید های خارجی تأکید دارد.
فرایندها در این نگرش از سه جزء اصلی «برنامه» و «اجرا» و «کنترل» تشکیل می شوند.
مجموعه را در قالب یک سیستم شناسایی و ارزیابی می کند.


چرا باید به بهینه سازی نگاهی استراتژیک داشته باشیم؟

اگر تعریف بهینه سازی را مجدداْ و با دقت بیشتری بررسی کنیم، می بینیم که :
بهینه سازی یک فرایند است.
این فرایند در طول زمان استمرار دارد.
اجرای بهینه سازی مستلزم برنامه ریزی است.
پس از اجرا، نیاز به بازبینی و ارزیابی اقدامات و اصلاح اشتباهات داریم.
و این یعنی یک بهینه سازی علمی و درست و حسابی! بدون نگرش استراتژیک امکان پذیر نیست.
اگر شما اصرار دارید که بهینه سازی را بی برنامه و مقطعی انجام دهید و اشتباهات گذشته را اصلاح نکنید، از دست من کاری ساخته نیست!

اما اگر موفقیت کسب و کار شما در بلند مدت برایتان اهمیت دارد، چاره ای جز نگرش استراتژیک به بهینه سازی نیست.





طبقه بندی: سئو بهینه سازی SEO، 
برچسب ها: سئو، بهینه سازی، seo،  
[ دوشنبه 30 شهریور 1394 ] [ 07:44 ب.ظ ] [ هانیه غفرانی ]
بازاریابی مجازی virtual marketing

روی بازاریابی مجازی حساب کنید‌‌

 بازاریابی به‌عنوان یکی از زمینه‌های مهم کسب‌ و کار از این مورد بی‌تاثیر نمانده و تغییراتی در جنبه‌های مختلف بازاریابی ایجاد کرده است. اینترنت و به‌طور کلی دنیای الکترونیک همه ابعاد زندگی و جوامع بشری را دستخوش تغییر کرده است، بنابراین سازمان‌ها به عنوان عضوی از جامعه که نیازهای افراد آن را برآورده می‌سازد نیز از تاثیر اینترنت مصون نمانده‌اند.

 پدیده اینترنت و جهانی شدن لازم و ملزوم یکدیگرند به‌گونه‌ای که اندیشمندان این دو را از یکدیگر قابل تفکیک نمی‌دانند و معتقدند اینها تسهیل‌کننده یکدیگر هستند. دیگر اینترنت یک ابزار قابل چشم‌پوشی و برای سرگرمی نیست، بلکه به یکی از لوازم ضروری زندگی انسان مدرن و روبه‌توسعه امروزی تبدیل شده است. با ظهور و رشد اینترنت و به‌کارگیری آن در فعالیت‌های روزمره، کاربرد اینترنت به سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری نیز گسترش یافت و سازمان‌ها آن را در کسب‌ و کار خود به منظور کسب مزیت رقابتی و برتری رقابتی نسبت به رقبا و کسب سهم بازار زیاد و ارتقای بهره‌وری به کار گرفتند که موجب به‌وجود آمدن کسب و کار اینترنتی شد و بر جنبه‌های مختلف کسب‌وکار تاثیراتی گذاشته است


 بازارها نیز تغییر ماهیت داده و بازارهای جدیدی تحت عنوان بازارهای اینترنتی یا الکترونیکی شکل گرفته‌اند و همان‌طور که ماهیت و شکل بازارها تغییر کرده قابل پیش‌بینی است که سایر موارد وابسته به آن نیز تغییر کند. بنابراین باتوجه به تاثیراتی که اینترنت بر جنبه‌های مختلف کسب‌وکار از جمله بازاریابی داشته است، شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری از آن به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای غلبه بر رقبا و بقای خود در بازارهای فعلی و رسوخ در بازارهای نو و ارائه محصولات جدید و مطابق میل مشتریان استفاده می‌کنند و شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری در کشورهایی کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه مانند ایران نسبت به این پدیده باید آگاهی بیشتری کسب کنند و به سرمایه‌گذاری در زمینه اینترنت و بازاریابی اینترنتی بپردازند تا در رقابت جهانی و عصر اقتصاد دیجیتالی به بقای خود ادامه دهند و بتوانند از این طریق با شرکت‌های بزرگ و قدرتمند به رقابت بپردازند. 


اگر بازاریابی مجازی را به عنوان ابزاری برای رسیدن به رویاهایتان انتخاب کرده‌اید، این یک انتخاب عالی است و سفر پرماجرایی در مسیر آینده‌ای که تصور کرده‌اید، خواهید داشت. بی‌شک در راه رسیدن به جایی که می‌خواهید بروید و البته شایستگی‌اش را دارید، با موانعی مواجه خواهید شد. هرچه باشد، اینجا سیاره واقعیت‌هاست. دانستن چرایی یا دلیل کاری که انجام می‌دهید بسیار مهم‌تر از چگونگی انجام آن است. وقتی بدانید برای چه این روش را استفاده می‌کنید، هرچه در طول مسیر پیش بیاید، شور و اشتیاق‌تان، شما را به پیش خواهد راند.


بازاریابی مجازی یک روش بسیار موثر برای بازاریابی محصولات شرکت است. برای موفقیت در این موضوع لازم است برای آن زمینه‌ای ایجاد شود که مشتریان بتوانند از آن طریق نظرات خود را به ما منتقل کنند. یک روش برای ایجاد ارتباط، استفاده از وبلاگ، ایستگاه انتقال پیام و تالارهای گفت‌وگو است. بنابراین حائز اهمیت است که به جنبه‌های مختلف بازاریابی اینترنتی از جمله فرصت‌های موجود در بازاریابی اینترنتی، مزایای بازاریابی اینترنتی و چالش‌ها و محدودیت‌های آن و همچنین دلایل عدم موفقیت پروژه‌های بازاریابی در شرکت‌ها و سازمان‌ها و تاثیر اینترنت برآمیخته بازاریابی و کیفیت خدمات پرداخت ‌شود.




طبقه بندی: بازاریابی اینترنتی،  بازاریابی مجازی، 
برچسب ها: بازاریابی مجازی، بازاریابی اینترنتی، virtual marketing،  
[ دوشنبه 30 شهریور 1394 ] [ 02:18 ب.ظ ] [ هانیه غفرانی ]

آموزش کسب و کار الکترونیکی اینترنتی

کسب و کار های الکترونیکی اینترنتی به سرعت در حال رشد هستند اکنون بهترین فرصت برای ساختن یا خریدن یک تجارت یا کسب و کار شخصی است. بسیاری از کاربرانی که از وبگردی های بی هدف خسته می شوند قصد دارند یک تجارت الکترونیکی هدفمند راه اندازی کنند. آن ها عموما می خواهند از طریق وب و اینترنت، کسب درآمد کنند .آموزش دستورالعمل های لازم برای ایجاد  کسب و کار الکترونیکی :



آموزش روش های ایجاد یک کسب و کار الکترونیکی برای فروش بالا

خریدن یک تجارت از پیش آماده شده گزینه جذابی به نظر می رسد زیرا بیشتر کار های سخت چنین کسب و کارهایی از قبل انجام شده است. معمولا در این حالت لازم نیست شما پروسه سخت و طولانی که هر کسب و کاری باید پشت سر بگذارد، را تجربه کنید. نحوه ی عملکرد و کسب درآمد، ساختار شبکه ی تجاری، روش های بازاریابی اینترنتی و بازار هدف در بسیاری از کسب و کارهایی که مدتی از عمرشان می گذرد، تقریبا مشخص است بنابراین نیازی به وقت گذاشتن در این مورد ندارید.

البته بعد از این که شما تجارتی را به دست گرفتید، اینکه آن را پیشرفت دهید یا آن را از بین ببرید کاملا به تجربه و توانایی شما در هدایت آن بستگی دارد.

در هر صورت اگر شما به دنبال خرید یک کسب و کار هستید اینکه کاملا روی آن متمرکز باشید بسیار مهم است. این به شما کمک می کند تا از آغاز کار بتوانید گزینه هایتان را محدود کنید و دیگر نیازی به دیدن سایت هایی که به کارتان نمی آیند نداشته باشید. چه بخواهید تجارتی را بخرید یا بسازید این اصل ثابت است: متمرکز بودن بسیار مهم است.

طبیعتا، پیدا کردن یک تجارت مناسب برای خرید کار آسانی نیست زیرا شما باید اولا بدانید که کجا به دنبال آن باشید.برای اینکه در این مرحله بتوانید، به راحتی به هدف خود برسید، ساده ترین روش ها برای ایجاد و یا پیدا کردن یک کسب و کار الکترونیکی :

1.روش مستقیم

اگر بدانید دقیقا به دنبال چه می گردید، بد نیست اگر مستقلا سمت یک تجارت بروید. البته بهتر است که راه های مناسب برای تحقیق در مورد تجارتتان را طی کنید و یک برنامه تجاری برای نشان دادن نحوه اجرای تجارتتان و توانایی تان در گرداندن آن آماده کنید، حال چه مستقیما این کار صورت بگیرد چه با واسطه باید با کمک یک مشاور طراحی کسب و کار توانایی های خود را مشخص کنید.

بهتر است با استفاده از ابزاری همچون Alexa  یا Aherfs میزان ترافیک و فعالیت های وبسایتی که می خرید را بررسی کنید. اینکه نهایت تلاش را در این مرحله به خرج دهید بسیار مهم است زیرا اگر شما متوجه  عامل مزاحمی در سایت شدید، باید بتوانید جستجوی تان را گسترده تر کنید و وبسایتی را پیدا کنید که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد. زمانی که سایتی نظرشما را به خود جلب کرد، می توانید وارد مرحله تحقیق راجع به آن شوید. باید بتوانید برنامه های خود و توانایی هایتان، همچنین برنامه های انجام شده در سایت مورد نظر را مورد بازبینی قرار دهید، و در صورتی که بین توانایی ها و فعالیت های انجام شده، همخوانی وجود دارد، نسبت به خرید فکر کنید.

اگر مطمئن نیستید که وبسایت متعلق به چه کسی است می توانید با یک جستجوی ساده در گوگل جزیات آن را پیدا کنید. یا اینکه از امکاماتی نظیر WHO IS استفاده کنید.


2. فروشگاه های آنلاین

بازارهای آنلاین زیادی وجود دارد و خریداران زیادی نیز جستجویشان را از این فروشگاه ها آغاز می کنند زیرا این مکان ها یکی از واضح ترین جاها برای شروع کاری است که قطعا در آمد زاست.خریداران می توانند گزینه های لیست شده متفاوتی را در صنعت مورد انتخابشان را مشاهده کنند تا انتخاب مناسبشان را پیدا کنند. خریداران همچنین می توانند برای اطلاعات بیشتر در هر لیست خرید سوال هایشان را بپرسند. این گونه فروشنده ها نیز می توانند از وجود خریداران و تعداد آن ها و در خواست هایشان مطلع شوند.

آموزش روش های راه اندازی کسب و کار الکترونیکی

اگرچه ثبت نام و شروع به جستجو در این سایت ها و ارتباط با فروشندگان کار ساده ای است ولی یک فروشگاه نسبت به دیگری برتری چندانی ندارد و معمولا در کل همه آن ها به اندازه دلالان یا فروشندگانی که در حال استفاده از آن وبسایت هستند خوب اند.

قطعا پیدا کردن سایت مورد دلخواهتان از طریق این بازارهای آنلاین ممکن است اما شما باید از قضاوت قطعی خودتان برای پیدا کرد سایتی که می خواهید استفاده کنید.

3.سایت های حراجی

سایت های حراجی بسیار شبیه به بازار های آنلاین هستند و تنها تفاوت در این سایت ها این است که خریدار می تواند روی سایت به صورت مزایده ای قیمت بگذارد. با استفاده از این سیستم فروشندگان توجه بیشتری را نسبت به وبسایتشان جلب می کنند، قیمت کسب و کارشان را بالا می برند و پول بیشتری به جیب می زنند. در صورتی که دیگر فروشنده ها بدون دانستن ارزش وبسایت آن را با قیمتی کمتر از ارزش واقعی اش به مزایده می گذارند که به بازار اجازه می دهد با قیمت گذاری شان به آن ارزش دهند.

لیست بلند بالای سایت های حراجی موجب می شود که  خریداران نسبت به آن ها بیش از هر چیزی وسوسه شوند .. با این حال باید آگاه باشید کسب و کار های موجود در سایت های حراجی به طور قطع مورد بررسی قرار نگرفته اند. به همین دلیل خریداران در این که آیا این سایت کارایی و در آمد زایی دارد ریسک می کنند و همیشه این احتمال وجود دارد که بعضی از موارد لیست شده تحریف شده باشند.

خریدار باید تلاش کند تا درست انتخاب کند.اگر در این امر اگاهی کافی ندارید هنگام خرید در حراجی ها باید احتیاط به عمل آورید.  لیست های پر زرق و برق را سخت تر می توان انتخاب کرد و قیمت گذاری های الکی_ یعنی درست کردن اکانت های الکی برای قیمت گذاری بر روی یک سایت_ می توانند مصنوعا قیمت یک کسب و کار را پایین بیاورند که پرسیدن قیمت آن ها کار بیهوده ای می شود.

لازم به ذکر است سایت های مزایده و حراجی سنین اولیه ی خود را می گذرانند، و تعداد انگشت شماری از آن ها در حال فعالیت اند، بدین صورت توصیه می شود یا در آخرین مرحله به سراغ کسب و کارهای آنلاین به صورت حراجی یا مزایده بروید یا اینکه، طرح راه اندازی فروشگاه حراجی یا مزایده آنلاین را با یک مشاور تجارت الکترونیک آگاه در میان بگذارید تا از تجربیات آنان استفاده کنید. 

 

4.وب سایت های دلالی ( واسطه گر )

وب سایت های دلالی در حرفه فروش کسب و کار های الکترونیکی اطلاعات ، تجربه و ابزار و شبکه گسترده ای  برای فعالیت دارند. لیست گذاری های دلالان معمولا از قبل از طریق گشت و گذار و تلاش های پی در پی بررسی شده اند. دلالان وبسایت به دنبال سایت های معتبر با درآمد ثابت می گردند. این ها همه آن  چیزی هستند که یک خریدار به دنبالش می گردد.

وب سایت های دلالی فرآیند خرید را برای خریداران آسان تر می کنند.  مشتری ها می توانند روی تجربه وب سایت های دلالی حساب کنند. کسب تجربه از دلالان، دریافت راهنمایی و پیشنهادات می تواند بر نحوه ی تصمیم گیری و انتخاب مشتری ها دخیل باشد و آنان را از اشتباه دور نگه دارد.

دلال ها تنها زمانی که خرید انجام شود مزد دریافت می کنند به همین دلیل آن ها می خواهند از آغاز تا پایان فرآیند خرید را تحت نظر داشته باشند. این هم چنین دلیلی است برای اینکه آن ها لیست های با کیفیت را تنظیم می کنند.

به عنوان یک خریدار، شما باید به دنبال وب سایت های دلالی قابل اعتماد بگردید زیرا این صنعت دلالی هنوز نو پاست. سعی کنید روابطتان را قوی کنید و از این طریق بهترین وب سایت های دلالی را پیدا کنید.

نتیجه گیری

راه های مختلفی برای خرید و شروع کسب و کار الکترونیکی وجود دارد. هریک از آن ها ویژگی های مثبت و منفی خودشان را دارند. به طور کلی لازم است که تجربه های شما با راهی که انتخاب می کنید  مورد سنجش قرار دهید تا با یکدیگر مطابقت داشته باشند.





طبقه بندی: آموزش کسب و کار الکترونیکی،  ٍE-BUSINESS،  کسب درآمد از اینترنت،  کسب و کارهای الکترونیکی،  درآمد اینترنتی،  درآمدزائی از طریق اینترنت، 
برچسب ها: آموزش کسب و کار الکترونیکی، راه اندازی کسب و کار،  
[ شنبه 28 شهریور 1394 ] [ 07:05 ق.ظ ] [ هانیه غفرانی ]

مدیر کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار خود را مدیریت کنید

 بسیاری تصور می کنند مدیریت کسب و کار وظیفه ای دشوار است، اما چنانچه کارآفرینان از ابزار و دانش مناسب و کافی در رابطه با چگونگی اداره موثر و بهینه فعالیت حرفه ای خود بهره ببرند، دستیابی به اهداف دشوار نخواهد بود. متخصصان تجارت تاکید بسیار زیادی بر "مدیریت کسب و کار" به عنوان عامل کلیدی در تحقق موفقیت داشته و معتقدند صاحبان مشاغل و کارآفرینان همواره باید آن را مد نظر قرار دهند. 


در نتیجه، این طرز فکر که مدریت کسب و کار الکترونیکی از همان ابتدا فعالیت دشواری محسوب می شود، کاملا نادرست است. صاحبان مشاغل باید مثبت نگر بوده و به جای نگرانی از چالش ها و سختی های پیش رو، زمان و تلاش خود را صرف  آموزش و یافتن روش هایی برای مدیریت صحیح و با کارایی بالا کنند.


"تعیین هدف" و "برنامه ریزی" اقدام های اولیه در مدیریت کسب و کار و تسهیل آن محسوب می شوند. اگرچه دستیابی به این موارد در نوع خود زمان بر خواهد بود، اما تاثیرات خود را در بلند مدت به خوبی نشان خواهند داد. از این رو اهداف خود را مشخص کرده و تعریف مشخصی از آنچه که باید انجام شود، ارائه کنید. درباره کسب و کاری که قصد شروع آن را دارید تحقیق کرده و تمام آموزش و مواردی که برای محقق کردن این گام های اولیه نیاز دارید، مشخص کنید.

آموزش کسب و کار الکترونیکی

پس از آن و زمانی که فعالیت حرفه ای خود را توسعه می دهید، می دانید که چه کارهایی انجام داده و یا خواهید داد زیرا از قبل برنامه ریزی های لازم را در این زمینه انجام داده اید. برنده نهایی این روند نیز خود کارآفرین و صاحبان مشاغل بوده که در زمان، هزینه و تلاشی که برای به پیش بردن کار خود نیازمند هستند، صرفه جویی چشمگیری انجام می دهند.  


نکته دیگری که در تسهیل مدیریت کسب و کار از اهمیت بسیاری برخوردار است، ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت و توسعه، همگام با فناوری ها روز است. برخی تاجران و کارآفرینان ممکن است به روش های سنتی برای اداره کسب و کار خود پایبند بمانند. اما به رغم موفقیت های احتمالی در این زمینه، در بلندت مدت قادر نخواهند بود رقابت پذیری خود با دیگران را حفظ کنند.  


هیچ گاه نسبت به استفاده از فناوری ها نوین در فعالیت حرفه ای خود نگران و مردد نباشید. این مساله نه تنها به تسهیل فعالیت های کاری منجر می شود، بلکه رضایت کارمندان و مشتری ها را نیز در پی خواهد داشت.   البته این به معنای آن نیست که هر ابزارک و نرم افزار تجاری که وارد بازار می شود را خریداری کنید. برای انتخاب بهترین ها اندکی وقت صرف کرده و تحقیق کنید. بدون شک از این مساله پشیمان نخواهید شد.

اگر با کمبود بودجه مواجه هستید، می توانید از دوستان یا افراد فامیل خود تا زمانی که شرایط بهتر شده و یا متوجه شوید که چه وظایفی را می توانید انجام دهید، کمک بگیرید. به دیگران اجازه دهید کمکتان کنند، بدین ترتیب، در مواجه با مشکلات کنترل و اطمینان خود را از دست نداده و رسیدگی به امور مختلف در بهترین شکل ممکن انجام می شود.


نکته دیگری که در آموزش مدیریت کسب و کار الکترونیکی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که انجام همه امور به صورت فردی امکان پذیر نخواهد بود. تا حد ممکن برای مسئولیت های مختلف مانند خرید، بازاریابی، نگهداری از تاسیسات و .... یک نفر را استخدام کنید. در واقع بزرگی یا کوچکی کسب و کارتان، در این مساله که یک نفر هیچ گاه نمی تواند امور مختلف را موثر و با بالاترین کیفیت انجام دهد، تغییری نمی دهد.


هانیه غفرانی







طبقه بندی: آموزش کسب و کار الکترونیکی،  مدیر کسب و کار الکترونیکی، 
برچسب ها: مدیریت کسب و کار الکترونیکی، آموزش کسب و کار،  
[ پنجشنبه 26 شهریور 1394 ] [ 06:50 ب.ظ ] [ هانیه غفرانی ]

چه رابطه ای بین راهکارهای دیجیتالی و موفقیت کسب و کار الکترونیکی وجود دارد؟ 


راهکارهای دیجیتالی در اینجا عبارتند از دسترسی دانش دیجیتالی، غنای دانش دیجیتالی، دسترسی فرایند دیجیتالی و غنای فرایند دیجیتالی. برای موفقیت کسب و کار الکترونیکی از چهار منبع ارزش آفرینی کارایی، تکمیل کننده ها، تحکیم روابط با مشتریان و شرکای تجاری و نوآوری استفاده شده است.


ظهور فناوری های اطلاعات و ارتباطات جدید از قبیل فناوری های ارتباطات از راه دور، شرکتها، افراد و سازمانها را قادر می سازد تا به کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی مبادرت ورزند. این سازمانها، فرصتهایی را فراهم می کنند تا منابع و مهارتهایی را که به تنهایی توسط افراد آن سازمان، قابل دستیابی نیستند از طریق منابع بیرون سازمان در دسترس قرار گیرند و طبق تعریف، انجام الکترونیکی کسب و کار است که فرصت ها و مزیت های فراوانی را در اختیار شرکت ها، دولت ها، و هم مصرف کنندگان می گذارد. 


فیلوس و بناهان چنین مطرح می كنند كه اقتصاد دیجیتالی جدید  كه نتیجه پیشرفت های فناوری های شبكه است ، مجموعه جدید از قواعد و ارزش ها را ایجاد می كند كه رفتار عاملان آن را تعیین می كند. این عاملان می توانند بصورت سازمانهای تجاری و غیر انتفاعی و یا دیگر بازیگران بازار یعنی مصرف كنندگان فردی و گروهی، متمایز شوند. بازارهای دیجیتالی، فرصتهای جدید و غیر محدودی را برای كسانی كه در آن كار می كنند، ارائه می دهد . تحقق این فرصتها، چالش های جدیدی را بهمراه دارد. بازیگران در اقتصاد دیجیتال در می یابند كه برای كسب منافع، نگرشها و دیدگاههای سنتی برای انجام كسب و كار، نیاز به تعریف مجدد دارد. در نتیجه، مفاهیم سنتی كسب و كار رها می شود و مفهوم سازمان توسط موجودیت های جدیدی جایگزین می شود كه چالشهای ذاتی این دوره اقتصادی جدید را منعكس می كند. در  جریان انقلاب صنعتی، شركتها به میزان شگرفی، از جوامع یك پارچه روستایی به كانونی از سازمانهای شهری مستقل، تغییر یافت . این در دهه 1980 و 1990، با معرفی فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و ظهور سریع پارادایم های كسب و كار الكترونیكی، جهانی تر و بیشتر مبتنی بر همكاری شد. شركت در عصر دیجیتالی، بصورت شبكه ای می باشد یعنی پیوند متقابل بر اساس سطوح مختلف:

•بر اساس سطح زیر ساخت اطلاعات  ( یعنی از طریق اینترانت ها ) 

•بر اساس سطح سازمانی ( مثل رها كردن ساختارهای سرسام آور سلسله مراتبی گذشته و جایگزینی آنها با تیم ها ) 

•بر اساس سطح شایستگیها  ( مثل شبكه سازی مبتنی بر دانش ) 

از بین رفتن مفهوم سنتی سازمان، یكی از نشانهای  اقتصاد آینده است و سازمانها بطور فزاینده ای وابسته به فناوری می شوند . 

در اقتصاد جدید، پایه ارزش آفرینی، بیش از این، روی داراییهای ملموس و قابل سنجش  ، معطوف نیست. بر خلاف سازمانهای سنتی كه ارزش آفرینی به میزان زیادی، از سرمایه گذاری در چیزهای ملموسی مثل كارخانه و ماشین آلات بدست می آمد، سازمانهای عصر دیجیتال  یا "سازمانهای هوشمند"   از قدرت منابع هوشمند از قبیل اطلاعات / دانش، ارتباطات، علائم تجاری و هوشمندی مبتنی بر نوآوری و همكاری استفاده می كنند تا فرصتهای جدید را شناسایی و بهره برداری كنند. 

بعلاوه ،محیطهای نا مطمئن و بسیار متغیر اقتصاد جدید، نیاز به تواناییها و شایستگیهای جدید سازمانی دارد. مزیت رقابتی، بیشتر قابلیت انطباق سازمانی بدست می آید تا كارآیی سازمانی. 

 

فناوریهای سازمان اقتصاد جدید، فناوری هایی هستند كه به شكل دهی جامعه اطلاعاتی كمك كردند یعنی فناوری های اطلاعات، ارتباطات و محتوا ، فضای دیجیتالی واحدی را ساخته اند كه به وسیله ویژگیهای برجسته زیر مشخص می شوند:

اتصال و ظهور محیط های شبكه ای، همكاری متقابل شركتها در عملیات یكدیگر  و حذف مرز سازمانی  و سرعت و كیفیت بهتر جریان اطلاعات و ارتباطات. 

فناوریها و استانداردهای همكاری متقابل ، كلیدی برای كسب و كار الكترونیكی است . نیازمندیهای كسب و كار در اقتصاد دیجیتالی، متنوع و پیچیده است و قابلیتهای تكنولوژیكی، همچنان در حال ظهور است:

1-TCP/IP بعنوان پروتكل شبكه ای حاضر در همه جا و در یك زمان  برای مبادلات باز اینترنتی همراه با HTTP بعنوان پروتكلی برای مبادلات مرتبط با وب عمل خواهد كرد. برای ترمینالهای موبایلی، پروتكل دسترسی بی سیم (wAP )، نقش مشابه قابل توجهی را بازی خواهد كرد .

2-عاملهای هوشمند سیار   به میزان قابل توجهی روش كار سیستمهای پراكنده را تغییر داده است . همه نرم افزارهای عاملی تكامل یافته مبتنی بر جاوا هستند و مزیت چار چوب جاوا را بدست می آورند كه به نظر می رسد برای سیستمها و برنامه های كاربردی عاملی سیار، مناسبترین است. هوشمندی عاملها، بخشی از معماری درونیشان خواهد بود.

3-بخاطر ظهور XML ، سیستمهای پیغام رسانی  ، اخیرا توجه زیادی را به خود جلب كرده است. سیستم پیغام رسانی جاوا  بنظر می رسد كه در میان سیستمهای موجود  مطلوبترین باشد چون در چارچوب  جاوا ارائه می شود و فعالیتهای هماهنگ سازی با COBRA 3 احتمال استفاده اثر بخش آنها را افزایش خواهد داد . XML همچنین نقش قابل توجهی در تعریف پروتكلهای باز ارزش افزوده اینترنت برای كار كردهای كسب و كار الكترونیكی، بازی می كند .

4-در حیطه سیستمهای جریان كار، مفاهیم، چارچوب، معماری و واسطهایی  كه توسط مجموعه مدیریت جریان كار6 پیشنهاد می شود، پایدارترین، قابل پذیرش ترین و واقعی ترین ها هستند . 

 

سازمانها در اقتصاد دیجیتالی با توجه به توسعه های تكنولوژیكی كه در بالا گفته شد، دگرگون شده اند. اقتصاد جدید، " دیجیتال" است و سازمانهایی كه در آن مشاركت می كنند، " بایت را بجای آجر"  جایگزین كرده اند.همچنان كه سازمانها برای "دیجیتالی شدن" آماده می شوند، تنها تعداد كمی از آنها به نظر می رسد كه واقعا تمام استلزامات این انتقال را در فرایندهای كسب و كارشان و روی سازمانشان به اجرا در بیاورند. این انتقال چیزی بیشتر از برقراری ساختاری دیجیتالی را شامل می شود و حتی چیزی بیشتر از توانایی ورود به همكاری مجازی با دیگران را نیاز دارد. شكلهای مجازی سازمانی بنابراین تنها یك عنصر از چیزهای مورد نیاز برای سازمانهای اقتصاد دیجیتال را دارا می باشد. 

استلزامات روند های بالا برای سازمانها به ازدیاد اصطلاحات فنی  كه در ابتدا برای شركتها بكار برده می شد، منجر شده است، واژگانی از قبیل كسب و كار چابك  ، سازمان شبكه ای  ، شركتهای مجازی  ، كسب و كار توسعه یافته  ، سازمان حاكم  ، كسب و كار دانشی  ، سازمان یاد گیرنده، و سازمان هوشمند. هر تعریفی، اختلاف جزئی خود را دارد كه بسته به مشخصه های ویژه یا تركیبی از ویژگیها، بیانگر تاكید خاصی هستند. واژه سازمان هوشمند برای نمونه، برای سازمانهایی استفاده می شود كه دانش مدار هستند، شبكه ای هستند، بطور پویا با كارها و شكلهای جدید سازمانی منطبق می شوند، یادگیرنده هستند و برای ایجاد 

و بهره برداری از فرصتهای از فرصتهایی كه توسط اقتصاد جدید فراهم می شود چابك 

(سریع در انتقال) هستند. نهایتا همه آنها بر نیاز به پاسخگویی به ماهیت متغیر 

اقتصاد دیجیتال، بصورت پویا و نوآورانه تاكید دارند. بهرحال فرصتهای دائما 

در حال تغییر بازار و مشتری در اقتصاد دیجیتال این اطمینان را می دهد 

كه فرمول جهانی واحدی برای توصیف سازمان هوشمند نمی تواند وجود داشته باشد. با وجود این، استیون گلدمن و همكارانش  ، چهار بعد استراتژیك رفتار چابك را كه برای سازمانهای هوشمند بسیار مهم هستند را توصیف كرده است. این ابعاد عبارتند از: 

تمركز بر مشتری

 تعهد به همكاری درون و بین سازمانی

سازماندهی در مقابل عدم قطعیت و تغییر كلان

 توانایی تحت نفوذ و تاثیر قرار دادن افراد (فرهنگ كار آفرینی) و دانش (سرمایه عقلایی)  .

 

قابلیتها و مشاركتهای مبتنی بر همكاری و شبكه برای اكثر سازمانهای تجاری بزرگ و كوچك، به منظور موفقیت رقابتی در بازارهای جهانی بسیار متغیر، امری محوری شده است. امروزه،سازمانهای هوشمند، این توانایی را دارند تا طیف گسترده ای از مشاركتهای مبتنی بر همكاری را تجسم كنند، شكل دهند و حفظ كنند، بدین منظور، نیاز است كه چالش "ظرفیت همكاری" ، به قابلیت اصلی سازمان تبدیل شود.

سازمانها به خاطر ارزش افزوده ای كه در این مشاركتها وجود دارد، در این مشاركتها وارد می شوند، سازمانها با ورود به همكاری با دیگران، اهداف استراتژیك گوناگونی را دنبال 

می كنند، اهدافی مانند: 

•بهینه سازی منابع، تسهیم سرمایه گذاری در مورد زیر ساختار، تحقیق و توسعه، دانش بازار و غیره، و به اشتراك گذاری خطرها، این در حالی است كه روی قابلیتهای اصلی هر شریك تمركز می شود.

•ایجاد هم افزایی  ، بوسیله پیوند دادن قابلیتهای مكمل (یعنی ارائه یك راه حل به مشتری، تا صرفا ارائه یك محصول یا خدمت).

•دستیابی به توده، بصورت سرمایه گذاری، سهیم شدن در بازارها و مشتریان.

•افزایش سود دستیابی، به بازار در زمان كوتاهتر، كیفیت بالاتر، با سرمایه گذاری كمتر. 

شبكه سازی در سطح فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمانها را قادر می سازد تا به سوی شكلهای سازمانهای توسعه یافته و مجازی حركت كنند، این ممكن است كافی نباشد و نیاز است تا سازمان از ساختارسلسله مراتبی سرسام آور به ساختار های تخت و تیم ها تغییر كند. گام بعدی، در بر گرفتن بعد دانش در شبكه است تا افراد را در آن تیم ها قادر سازد تا بطور پویا با یكدیگر پیوند برقرار كنند و اطلاعات و دانش را به اشتراك بگذارند. شكل 2-1 نشان می دهد كه چگونه سازمانهای هوشمند، یك ساختار شبكه ای دارند كه شامل همه سه بعد می شود.

بوكما  (2000، صص 361-371 ) بیان میدارد كه با افزایش رقابت و جهانی سازی، شركتها در یافته اند كه آنچه موفقیت را برای آنها ایجاد می كند، دانش فنی در كسب و كارشان است كه نیاز است برای فعالیتهای ادامه دار، بسیج شوند. تغییرات شگرفی در الگوهای سازمانی در حال ظهور است بطوریكه ساختارهای ایستا و سلسله مراتبی، بسرعت محو می شود و رویكردهای تیم پروژه ای انعطاف پذیر تر بطور گسترده، فراگیر می شود. همچنین موانع سازمانی در حال تضعیف شدن است و بنگاهها باید باشركای تجاری، مشتریان و ارباب رجوع هایشان، بسیار نزدیكتر كار كنند. تیمهای انعطاف پذیر كه شامل اعضایی یك بنگاه یا چند بنگاه هستند، گروهی از افراد را در طول یك پروژه، دور هم جمع می كنند و پس از اتمام پروژه، منحل می شوند.جدا از ائتلاف در دسترس افراد، تیم های جدیدی با اعضای متفاوتی از پروژه های دیگرتشكیل می شوند و اطلاعات و دانشی كه در پروژه های گذشته ایجاد شده است،  به آسانی از بین می رود. همچنین افزایش قابل توجهی در استفاده از دور كاری  بوده است كه علیرغم منفعت آن، جوامع اجتماعی میان كاركنان را در بنگاه سنتی، متلاشی كرده است؛ افرادی كه متكی بر فرهنگ مشترك و دانش و درك مشترك بودند. در نهایت، رشد تصاعدی مثال زدنی اطلاعات و بار اضافی آن، زندگی افراد را بسیار دشوار كرده است. 

در این محیط كاری منعطف و پویا، آموزش و راهكارهای منعطف و پویا نیاز است تا به فرد، كمك كند تا بطور اثر بخش، اطلاعات و دانشی را كه ایجاد می كند با دیگر اعضای تیم به اشتراك بگذارد. این اطلاعات و دانش، نیاز است كه به شیوه ای درونی، سازماندهی شود و برای هدایتگری به شكلی ساده در آیند، همچنین منبع و شرایط اصلی آن اطلاعات و دانش، نیاز است كه روشن شود تا به كاربر اجازه دهد تا زمانیكه از این منابع، دوباره در شرایط دیگری در كار جدیدی استفاده می كند، بطور صحیح، آن منابع را تفسیر كند.

 


 



طبقه بندی: آموزش کسب و کار الکترونیکی،  کسب و کار الکترونیکی موفق ، 
برچسب ها: کسب و کار الکترونیکی، آموزش،  
[ پنجشنبه 26 شهریور 1394 ] [ 01:02 ب.ظ ] [ هانیه غفرانی ]
.: Weblog Themes By Ebusinesscenter :.

تعداد کل صفحات : 16 ::      1   2   3   4   5   6   7   ...  

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :